Ad Prince

Interview met Ad Prince over ontstaan, ontwikkeling en toekomst van Bij Bomans

Hoe is het idee voor een ontmoetingscentrum ontstaan?
Ik zat destijds (eind 2013) in het bestuur van de wijkraad. Wij moesten toen nog voor alle vergaderingen en bijeenkomsten uitwijken naar Perron 3. Als ik dan naar Perron 3 liep, kwam ik langs de HUB-school en zag ik dat aan de Van der Leeuwstraat 4 of 5 lokalen leegstonden. Toen is het idee opgekomen om te kijken of we 2 lokalen zouden kunnen huren voor de wijkraad zelf en voor het opzetten van een ontmoetingscentrum. Vervolgens zijn we naar de directeur van de HUB-school gegaan met de vraag of het mogelijk was 2 lokalen te huren. De directeur reageerde meteen positief en was blij dat zij als school ook iets kon betekenen voor de wijk. Wel werd opgemerkt dat het kon zolang de lokalen niet nodig waren

De beschikbaarheid van lokalen in de HUB-school heeft het van start gaan dus mogelijk gemaakt?
Ja, beter gezegd het feit dat er lokalen leegstonden, was eigenlijk de aanleiding om na te gaan denken over de mogelijkheid van een eigen (ontmoetings)ruimte. We hadden in het bestuur wel eens eerder gesproken over een eigen ruimte maar in de hele wijk Molenhoek was geen geschikte ruimte te vinden. Via Cello hebben we de gegevens van de directeur van de HUB-school gekregen en hebben we een gesprek aangevraagd. Zoals gezegd was de directeur positief over het idee. Zo positief dat zij via de conciërges  ons alle mogelijke hulp heeft gegeven bij de inrichting van de lokalen.

 konden we mededelen dat wij 2 lokalen konden huren. Op de vraag wie mee wilde werken aan de voorbereiding en organisatie meldden zich 25 bewoners. Vanuit deze groep is toen een werkgroep gevormd, die de eerste ideeën heeft uitgewerkt. We hebben interviews gehouden bij buurtbewoners om te kijken of er behoefte was aan een eigen ontmoetingsruimte in de wijk, we hebben deskundigen uitgenodigd over bijvoorbeeld het opzetten van een zorgcoöperatie en we hebben veel gediscussieerd in de werkgroep.

Hoe is het vervolgens gekomen tot een programma van activiteiten? Welke uitgangspunten waren daarin leidend?
In de zomer van 2015 hebben de lokalen ter beschikking gekregen en zijn we deze gaan inrichten. Binnen  de werkgroep hebben we gekozen voor de naam Bij Bomans. Van verschillende leden van de werkgroep hadden hun kinderen vroeger op deze school gezeten, toen die nog de Godfried Bomansschool heette. In september 2015 zijn we van start gegaan met een koffieochtend op de maandag. De wandelgroep was al eerder gestart.

Vervolgens zijn we gaan kijken naar het verdere programma. Duidelijk was dat we een ontmoetingsruimte wilden voor en door de wijkbewoners. We wilden kijken wat de bewoners wilden aan activiteiten om deze dan samen met hen te organiseren. Om de wensen van de bewoners te horen hebben we verschillende bijeenkomsten georganiseerd, waarbij we steeds bewoners van een ander deel van de wijk uitgenodigd hebben om kennis te komen maken en hun wensen aan te geven. Aan de hand daarvan hebben we het programma ingevuld. Bijzonder was dat er op deze bijeenkomsten ook bewoners waren die aangaven wel een groep te willen begeleiden. Bijvoorbeeld iemand die goed kon bridgen, wilde wel een bridgegroep begeleiden en een zanglerares wilde wel een zanggroep begeleiden. Verder zijn leden van de werkgroep andere activiteiten gaan begeleiden. Opmerkelijk is dat alle activiteiten die toen gestart zijn nog steeds lopen.  Daarnaast zijn er in de loop van de tijd activiteiten bijgekomen.

Uitgangspunt bij dit alles is dat we wijkbewoners de mogelijkheid willen bieden andere wijkbewoners te ontmoeten en te leren kennen. Dit levert nieuwe vriendschappen op. En  hoe beter je iemand kent des te makkelijker is het om die persoon hulp te vragen of hulp aan te bieden.

Zijn er veel wijkbewoners actief in BijBomans?
Op welke manier doen zij dat zo al?

De wijkraad met BijBomans hebben samen ongeveer 80 vrijwilligers. De belangrijkste vrijwilligers binnen BijBomans zijn de gastvrouwen. We hebben een groep van 15 gastvrouwen. Zij organiseren en begeleiden de koffieochtenden, de spelletjesmiddagen, de kaartmiddagen, het bloemschikken. Maar zij assisteren ook bij andere activiteiten als filmavonden en lezingen. Verder kent iedere activiteit een coördinator of een eigen werkgroep zoals de kookgroep, de lezingengroep Podium (voorheen Lezingengroep) en de filmgroep. 

Is er een beeld van hoeveel wijkbewoners BijBomans bezoeken of daar deelnemen aan een activiteit?
Als jealle deelnemers van de activiteiten bij elkaar telt kom je wel aan 300 wijkbewoners. Verschillende bewoners nemen deel aan verschillende activiteiten

De verandering van de HUB-school naar de Troubadour, hoe ging dat in zijn werk?

Toen we anderhalf jaar in de HUB-school zaten kregen we van de directeur te horen dat  de school de lokalen met ingang van het daarop volgende schooljaar weer zelf nodig had. Daarop dachten we dat dat het einde zou zijn van Bij Bomans, totdat iemand van de gemeente ons attent maakte op de schoolwoning van Kindcentrum de Troubadour. Die kwam leeg te staan door het teruglopende leerlingaantal. De schoolwoningen waren onderdeel van de school en werden beheerd door Signum, de scholengemeenschap. In een gesprek met de toenmalige bestuurder van Signum hebben we toestemming gekregen de schoolwoning te huren. De juffrouw die toen nog met haar klas in de schoolwoning stond, vond het jammer om naar de school te moeten verkassen.

De ruimtes in de schoolwoning zijn echter stuk kleiner dan de ruimtes in de HUB-school. Dit betekende dat de keuken die we inmiddels in de HUB-school hadden geïnstalleerd niet mee konden nemen naar de schoolwoning. Dit was jammer. Gelukkig heeft de kookgroep daarna onderdak gevonden bij de tennisvereniging aan de Sportlaan. Voordat we konden verhuizen hebben we met financiering door de gemeente de schoolwoning kunnen laten opknappen. De muren zijn geschilderd en er zijn 2 keukenblokjes geïnstalleerd. De verhuizing naar de schoolwoning was nog wel een dingetje. We hebben een bestelauto met 2 verhuizers ingehuurd. Een aantal mensen hebben de schoolwoning schoongemaakt en anderen hebben se spullen mee overgesjouwd. Ook bezoekers van BijBomans hebben geholpen.

Hoe wordt BijBomans gefinancierd? Wat is de rol van de gemeente?

De wijkraad krijgt voor de huur en de verzekeringen van BijBomans subsidie van de gemeente. De verdere kosten van BijBomans worden gedekt door de inkomsten uit de vrijwillige bijdrage voor koffie en thee. Daarnaast wordt voor bepaalde zaken, die aangeschaft moeten worden, een bijdrage gevraagd uit de wijk- en dorpsbudgetten van de gemeente. De wijkraad krijgt apart subsidie van de gemeente. De gemeente ondersteunt ons in woord en daad. 

Hoe wordt BijBomans beheerd?
Bij Bomans is onderdeel van de wijkraad. BijBomans kent een beheercommissie. Die wordt voorgezeten door het lid van het wijkraadsbestuur die verantwoordelijk is voor BijBomans. Verder heeft iedere activiteit een coördinator. Daarnaast is er de groep gastvrouwen. Een lid van de beheercommissie coördineert de werkzaamheden van deze groep. Regelmatig organiseert de beheercommissie een overleg met de gastvrouwen en de coördinatoren.

Hoe past een wijkcentrum als BijBomans in het gemeentelijk beleid?
In het bestuursakkoord van de het college van de gemeente is te lezen dat ontmoetingscentra een belangrijke functie hebben om eenzaamheid tegen te gaan en ontmoeten mogelijk te maken. Via de subsidieregeling “Goed voor Elkaar” subsidieert de gemeente dit soort initiatieven.

Hoe verwacht je dat BijBomans zich de komende tien jaar zal ontwikkelen? Wat zou je zelf daarin wenselijk vinden?
We merken dat BijBomans steeds meer bezoekers trekt. De bekendheid neemt toe, vooral ook via de mond-tot-mond reclame. Maar veel wijkbewoners zijn nog niet bekend met Bij Bomans. Via de papieren en digitale Nieuwsbrieven proberen we de bekendheid te vergroten. De activiteiten ter gelegenheid van het 10-jarig jubileum kunnen hier ook weer aan bijdragen. De activiteiten die we op dit moment organiseren zijn vooral gericht op ontspanning en informatieverstrekking. Ik hoop en denk dat er meer activiteiten zullen komen op het gebied van zorg, kijken naar en zorgen voor elkaar.

Ik hoop ook dat er wat dat betreft meer initiatieven vanuit de bewoners zelf komen. Farent zou ons daarbij kunnen ondersteunen.

Verder zijn er mogelijkheden om meer samen te werken met HEVO. HEVO heeft natuurlijk een groot bestand van vrijwilligers met veel deskundigheid en beschikbare tijd.

En er is behoefte aan meer ruimte. We merken dat de ruimtes binnen BijBomans al vaak bezet zijn. Dus ook daar zullen we zorgvuldig naar moeten kijken.

Ad van Vark